Förbud mot casinoreklam

Förbud mot casinoreklam, katastrof för media

Till följd av Coronavirusets framfart i världen står mer eller mindre all betting stilla. Idag kan du i princip bara spela på svenskt trav och lite politik, underhållning och en handfull fotbollsligor. Detta har gjort att många spelbolag styrt om kursen och promotar onlinecasino istället. Något som oroar socialministern: Ardalan Shekarabi. På twitter skriver han "Hög arbetslöshet och social isolering är en farlig cocktail som riskerar öka spelmissbruket. Nu ställer hela samhället om och vidtar åtgärder för att bidra till att mildra effekterna av krisen. Det måste också gälla spelbranschen." Så frågan är vad som kommer hända nu? Blir det åtgärder eller inte och i såfall vilka? 

Spanien slog på stora trumman - Öppnade upp för svarta markanden

I Spanien tog regeringen i med hårdhandskarna i spelbranchen och gick den 31 mars ut med ett totalförbud mot all form av marknadsföring av spelbolag och casinon. Detta för att skydda sina medborgare mot spelmissbruk, i samband med coronaviruset. Men frågan är om det är rätt väg att gå? Nu har man istället öppnat upp "Pandoras box" för illegala spelsidor som väntas göra stora pengar. Och skulle Sverige göra något liknande är risken överhängade att vi kommer få se något liknande i Sverige. Så det är nog inte ett speciellt troligt scenario här i Sverige.

Spelbranchen en räddningsplanka för media

Idag är det många medier som håller på att gå på knäna och för dem är reklamintäkter en livlina för fortsatt överlevnad. Om reklamintäkterna skulle utebli, är risken stor att många kommer gå omkull. Under 2019 gick Aftonbladet rejält back och har fått skära ner för att klara de kommande åren. Så frågan är hur ett reklamförbud från spelbolagen skulle påverka? Troligen mycket negativt och skulle inte Aftonbladet få ekonomiskt stöd skulle tidningen nog gå omkull om inte reklampengarna från spelbolagen skulle fortsätta att trilla in.

Under första kvartalet 2019 lade dem 10 största spelbolagen i Sverige tillsammans 1,4 miljarder kronor på reklam, och lek nu med tanken att reklamen från spelbolagen som utgör en stor del av den totala reklamen, stryps helt. Hur hade det påverkat media? Ja att dra åt svångremmen helt vore nog inte en särskilt bra idé. Ett troligt scenario vore istället att regeringen beslutar om att begränsa spelandet med en maxgräns per dag som man gjort i Belgien, frågan är bara hur det skall gå till? Även vid en åtgärd som denna riskerar det att ge bränsle åt illegala spelsajter som inte har begränsningar. Vi väntar med spänning på vad Ardalan Shekarabis nästa drag blir....


SveaCasino.se