Tips på hur du hanterar ditt spelkonto
Nu ska vi berätta mer om några saker som du bör kolla upp när du hittat ett casino som du eventuellt vill börja spela hos, men också sådant som kan vara bra att känna till när du är på väg mot ditt nya speläventyr!
1. Läs alltid casinots regler och villkor innan du öppnar kontot!
Alla casinon har en avdelning på sajten där det går att läsa de allmänna villkoren och reglerna för medlemskapet.
Vi rekommenderar starkt att du tar del av detta innan du registrerar dig och blir kund hos casinot.
Varför? Helt enkelt av den anledning att det är viktigt att ha koll på vad det är man signerar och därmed också accepterar och godkänner.
På så vis undviker du att det dyker upp frågetecken och överraskningar längs vägen!
Notera dock att bonusar och kampanjer ofta har separata villkor som du också behöver läsa igenom om du funderar på att tacka Ja till en eventuell bonus.

2. Kolla upp vilka personliga uppgifter casinot tar del av
Som medlem hos ett casino faller det sig naturligt att du behöver lämna ifrån dig en del personliga uppgifter.
Detta skiljer sig från casino till casino och det kan vara bra att veta vad just ditt casino kräver, om det här är något som spelar roll för dig!
Vad vill casinot veta, och varför?
För att få spela hos nätcasinon i Sverige krävs det bland annat att du är 18 år och därför är detta exempelvis något som casinot vill veta och säkerställa förstås.
I dag erbjuder de allra flesta casinon således registrering med BankID och därmed verifieras du per automatik om du är över 18 år.
Här vill vi upplysa dig om att det finns casinon som är mindre seriösa på marknaden och därför är det viktigt att du hanterar din personliga information varsamt.
Men framför allt: Att du inte spelar hos casinon som inte har svensk licens!
Har casinot en svensk licens kan du känna dig trygg med att casinot är granskat och granskas kontinuerligt av den svenska Spelinspektionen.
Casinot uppfyller även alla de krav som ställs på licensierade casinon.
Med det sagt så finns det alltså mängder av olicensierade casinon som försöker locka svenska spelare, så en mycket klok sak är att alltid säkerställa först, att casinot har svensk licens.
Här hos oss på SveaCasino finner du enbart casinon med svensk licens.
3. Kolla upp vilka betalningsmetoder som casinot erbjuder
Ytterligare en bra sak att kika på, innan du registrerar dig, är vilka betalningsmetoder som casinot erbjuder.
Finns din metod där? Eller någon annan som du skulle känna dig bekväm med att använda?
Läs vår guide om betalningsmetoder för att hitta en sådan som passar dig.
4. Hur man gör en insättning
Hos de allra flesta casinon gör du en insättning på följande vis:
- Fullfölj registreringen.
- Logga in på ditt nya spelkonto.
- Välj ”Insättning” från menyn (hittas vanligtvis uppe i det högra hörnet eller under ”Bank”-menyn).
- Välj insättningsbelopp.
- Välj vilken betalningsmetod du vill använda.
5. Hur man tar ut vinster
När du gör en vinst kommer du ju att vilja ta ut den, eller hur? Nedan listar vi ett par grejer som du bör ha i åtanke när det har blivit dags för uttag:
1. Omsättningskrav.
Har du tagit emot en bonus med ett omsättningskrav? Då behöver du ha uppfyllt det innan du kan göra uttag.
Du kan läsa om bonusens omsättningskrav under regler och villkor för bonusen, hos casinot. Notera dock: Det är inte alla bonusar som har omsättningskrav! Detta framkommer hos casinot i sådana fall.
2. Uttagsgränser.
Hos en del casinon finns det gränser för hur stora belopp man kan ta ut eller hur ofta man kan göra uttag per dag. Detta ska framkomma hos casinots regler och villkor men om det inte gör det bör du ta kontakt med casinots support för att få svar på detta.
3. Tidsgränser.
Har du fyllt i hur mycket du får spela per dag/vecka/månad i ett av självhjälpsverktygen som heter just ”Spelgränser” (obligatoriskt för alla casinon med svensk licens) bör du se till att göra ditt uttag innan den gränsen är nådd.
4. Kontogränser.
I dag går det alltså att begränsa sin aktivitet hos casinon på nätet och ett exempel på det är insättningsgränser som du kan reglera under ”Spelgränser” som vi var inne på tidigare.
Hos alla casinon med svensk licens finner du nämligen följande hjälpmedel högst upp på sidan: Spelpaus, Självtest och Spelgränser.
Och under den sistnämnda, Spelgränser, finner du många bra sätt att se till så att du spelar lagom!

6. Skapa dina egna regler.
Innan man börjar spela casino på nätet är det bra att fundera lite över några saker och faktiskt skapa sina egna regler.
Nedan kommer ett par tips på saker som du bör tänka på, oavsett casino du tänkt börja spela hos:
- Gör en spelbudget! På så vis får du en översikt av hur mycket du har råd att spela för. Sedan håller du dig till den och därmed undviker du att spela för mer än vad du har råd att förlora.
- Spela enbart för att det är roligt. Fundera över varför du vill börja spela. Är det för att det verkar roligt? Då är du inne på precis rätt spår! Är det för att vinna pengar, kanske för att ha råd med något särskilt? Inte rätt spår!
Spela aldrig i första hand för att vinna pengar, det kan tyvärr sluta med att du bara förlorar mer istället. När det gäller många casinospel är det turen och slumpen som avgör och den är tyvärr inte alltid på ens sida. Något som är viktigt att hela tiden ha med sig i bakhuvudet.
Se därför eventuella vinster som ett trevligt plus, ett plus i kanten av något du i första hand gör för att det är kul.
- Var uppmärksam på dig själv och dina spelvanor. Att man är på väg in i ett spelmissbruk är det få som är medvetna om. Skulle man vara det skulle man ju kunna anta att det vore enkelt att sluta. Men så fungerar det tyvärr inte.
Var därför uppmärksam på dina spelvanor och dina beteenden. Är det inte roligt att spela längre, känns det som en press och ett tvång? Då ska du definitivt sluta.
Har dina anhöriga börjat ifrågasätta ditt spelande och tiden du lägger ner på spel? Det kan och bör ses som en varningsklocka. Ofta är det omgivningen som reagerar på osunt spelande före man själv gör det.
- Läs på om ansvarsfullt spelande! Vi har skrivit en stor guide om detta och den rekommenderar vi att alla läser som är sugna på att ta sig ann casinomarknaden och nya speläventyr!
Är det säkert att spela på casinon online?
Om du undrar hur det står till med säkerheten när du skapar ett konto kan du kolla in vår video där Johan berättar allt du behöver veta.
Lösningen på vanliga problem som kan uppstå när man har ett casinokonto
1. Jag kan inte logga in.
Kolla först och främst hur casinot kräver att du loggar in, med användarnamn eller med BankID?
Se därefter över så att du har skrivit in rätt eller använt rätt kod till din BankID.
BankID behöver förnyas efter ett par år, eventuellt kan det vara orsaken.
Om inget av ovan hjälper dig bör du kontakta casinots support så hjälper de dig!
2. Jag kan inte se om mina dokument har blivit verifierade.
När ditt konto har blivit verifierat brukar casinot skicka en bekräftelse till din registrerade e-postadress.
Om något av dokumenten du skickade in inte godkänts kommer casinot att informera dig via mejl så fort som möjligt.
3. Jag har inte fått in mina vinstpengar på kontot.
Det kan ta ett par dagar att få ut vinsten på ditt bankkonto beroende på vilken betalningsmetod du har använt.
En annan faktor som väger in är beloppet. Är det ett stort belopp behöver casinot verifiera uttaget.
Det kan också bero på om ditt spelkonto är verifierat eller inte.
Vid funderingar kring uttag kan du alltid vända dig till casinots support för att få hjälp.
4. Jag kan inte öppna upp mitt konto igen.
Det kan bero på att ditt konto är pausat eller tillfälligt avstängt, något som i sin tur kan bero på två saker:
Har du använt Spelgränser eller Spelpaus? Har du det är det troligtvis därför du inte kan öppna ditt konto.
En annan anledning till att det inte går att komma åt kontot är om du på något vis misskött dig så att casinot har stängt av ditt konto.
Vänd dig till casinots support om du inte kommer in och inte vet varför.
5. Jag har fått ett konstigt mail från casinot.
Om du får ett mejl eller sms från något som verkar vara casinot kan det vara ”phishing” om det ber om information gällande ditt konto.
De flesta casinon ber aldrig om inloggningsinformation eller annan kontorelaterad information förutom för att bekräfta din identitet när du ringer dem eller har bett dem göra något.
Generella riktlinjer vid ”phishing” är:
- Svara inte på mejlet/sms:et.
- Öppna inga bilagor och klicka inte på några URL-länkar som finns i meddelandet.
- Kontakta casinots support och rapportera att du fått ett sådant meddelande så att casinot kan vidta åtgärder.
6. Mina dokument har inte godkänts.
Casinot behöver granska varje dokument som skickas in och om något är otydligt eller oläsbart kommer casinot att be dig skicka in på nytt.
Därför kan processen ta lite tid. För att underlätta processen kan du se till att granska dokumenten själv, ordentligt, före du skickar in dem.
7. Jag kan inte ändra mina kortuppgifter.
Om du har problem med att ändra betalningsmetod eller uppdatera exempelvis kortuppgifter ska du vända dig till casinots kundtjänst som då kan hjälpa dig.
8. Jag kan inte återställa mitt lösenord.
Kontakta casinots support så hjälper de dig!
9. Jag kan inte ändra mina personuppgifter.
Under din profil, när du är inloggad hos casinot, kan du ändra personuppgifter.