Casino Cosmopol header

Casino Cosmopol fyller 15 år

I dag är det 15 år sedan Casino Cosmopol öppnade portarna på Kungsgatan 65 i Stockholm.
Genom åren har det mytomspunna casinot lockat över 6 miljoner besökare – och nu ska ”moppe-åldern” firas ordentligt.
– Firandet pågår i två dagar och startar på tisdag den 13:e mars med en hel del happenings som vi hoppas blir uppskattade, berättar casinochefen Therese Liljeqvist i ett blogginlägg.

I början av mars 2003 blev Casino Cosmopol på Kungsgatan 65 i kungliga huvudstaden landets fjärde fysiska casino som lanserades av det statligt ägda spelbolaget Svenska Spel efter Sundsvall, Malmö och Göteborg. Sedan dess har totalt över 6 miljoner besökare kunnat njuta av spelunderhållning inom allt från bordsklassiker som Black Jack och Roulette till Jack Vegas-maskiner med fruktsymboler i en spännande atmosfär omgiven av blinkande ljus, välklädda människor och plingade ljud.

Rabatterad entré på tisdag

För att uppmärksamma det faktum att Casino Cosmopol i Stockholm nu firar 15 år i nöjesbranschen bjuder därför casinot under denna vecka in till en stor födelsedagsfest. Temat för casinots 15-årskalas är inte alldeles överraskande ”15”. Detta illustreras bland annat genom att priset för entré och årskort sänks till endast 15 kronor på tisdag. Därutöver anordnas en jubileumsturnering i pokerbordet dagen till ära innan en buffé vidtar under kvällen – även den för 15 kronor.
– Firandet pågår i två dagar och startar på tisdag den 13:e mars med en hel del happenings som vi hoppas blir uppskattade. Idéer och uppslag har vi casinots engagerade personal att tacka för då många av dem varit med i planeringen, förklarar Therese Liljeqvist, casinochef i Stockholm, på sin blogg. 

"Stolt över våra medarbetare"

Tisdagens spektakel följs under onsdagen upp med en storslagen fest där ett par hundra speciellt inbjudna gäster ansluter sig till Casino Cosmopols firande där det bjuds på musik, dans och magi – precis som det ska vara på ett riktigt casino. I festen deltar även casinots drygt 500 anställda.
– Utan dem vore vi ingenting. Jag är så stolt över alla mina medarbetare som varje dag gör ett fantastiskt arbete i enlighet med vårt servicekoncept, som vi valt att kalla Creating Memories. Det är just det vi vill skapa hos våra gäster – en upplevelse värd att minnas. Oavsett om man har spelat eller inte, vunnit eller ej, hoppas vi att man bär med sig en minnesvärd upplevelse, skriver Therese Liljeqvist, och menar att myterna om ett casinobesök alltjämt fortfarande är många:
– Måste man kunna spela? Är det dyrt? Det enkla svaret är att många inte spelar alls. Många kommer för att umgås, äta en lunch, lyssna på musik under en After Work, eller ser en show och äter middag. Man kommer för att ta del av en atmosfär som tar dig långt utanför Sveriges gränser, avslutar hon inlägget.