Enligt en färsk rapport från EGBA så använder 75 procent av deras kunder de verktyg som erbjuds i syfte att främja tryggare och säkrare spel.
Man ser också en 133-procentig ökning av den personliga kontakt som EGBA:s medlemmar haft med sina kunder i syfte att marknadsföra tryggare spel under 2020.
EGBA, European Gaming and Betting Association, är en icke vinstdrivande förening vars främsta syfte är att främja marknaden för onlinespel, huvudsakligen genom att försöka påverka och samarbeta med lagstiftande organ i EU:s medlemsländer.
EGBA skapades av åtta av de största spelbolagen i Europa: PartyGaming, bwin Group, Unibet, bet-at-home.com, The Carmen Media Group, Expekt, Interwetten Gaming Ltd och Digibet.
I täten för en starkare och säkrare spelkultur
I den första årliga Hållbarhetsrapporten från EGBA, så går medlemmarnas VD:ar samman och åtar sig uppgiften att gå i täten för en starkare och säkrare spelkultur på internet. Rapporten bygger på siffror från medlemsföretagen som bekräftar spelbolagens mer medvetna arbete oh fokus för att förbättra spelarnas säkerhet.
Det ökade säkerhetstänket har skett bland annat i och med de verktyg som idag erbjuds på spelsidorna för att öka säkerheten och tryggheten. En annan värdefull faktor är som tidigare nämnt den ökade kommunikationen för att främja ansvarsfullt spelande.
Den nya årliga rapporten har som mål att stödja ansvarsskyldighet, transparens och förstärka en stark och trygg spelkultur i Europas spelsektor online. I Hållbarhetsrapporten 2020/21 så tydliggörs de gemensamma ansträngningar och framsteg som gjorts för att skydda spelarna och bidra positivt till samhället.
Rapportens höjdpunkter
Här finns även statistik på kunders klagomål, användningen av de verktyg som erbjuds för tryggare spel, den ökade kommunikationen och marknadsföringen av säkrare spel, bidrag till europeisk sport och forskning, samt utbildning, träning och anställning.
Rapporten innehåller även ett enskilt avsnitt som tillägnas EGBA-medlemmarnas säkrare spel- och hållbarhetsinitiativ.
Viktiga höjdpunkter för 2020 från EGBA-medlemmar:
- 75 % av kunderna hade minst ett säkerhets-spelverktyg aktiverat, obligatoriskt eller frivilligt, på sina spelkonton – en ökning från 61 % av kunderna 2019.
- 2,8 miljoner personliga kommunikationer skickades till kunder om deras individuella spelbeteenden i syfte att främja säkrare spel – en ökning med 133 % jämfört med 1,2 miljoner under 2019.
- 14,2 miljoner allmänna meddelanden skickades till kunder för att främja säkrare spel.
- 408 miljoner euro i frivilliga bidrag gick till europeisk idrott genom sponsring och betalningar för sportstreamingrättigheter – en ökning med 20 % jämfört med 2019.
”EGBA och dess medlemmar är fast beslutna att leda från fronten när det gäller säkrare spel och vår årliga hållbarhetsrapport är en del av vårt åtagande att vara ansvarsfulla och transparenta om vår verksamhet, följa våra framsteg och stödja våra övergripande ansträngningar för att sätta säkrare spel i centrum för det vi gör”, säger Maarten Haijer, generalsekreterare för EGBA.