Spelbolag betalar storbelopp för marknadsföring i Sverige

Det kommer säkerligen inte som någon direkt överraskning att spelbolagen satsar en hel del på annonsering i Sverige. Vecka efter vecka kan vi se och höra reklam för casino och bookmakers på tv och i radio. Men frågan många svenskar har ställt sig är: Hur mycket pengar har spelbolagen egentligen avsatt för marknadsföring? 

Över 5 miljarder kronor i annonser

Sidan dagensmedia.se har presenterat statistik för spelbolagens annonskostnader under perioden januari-september 2018. Statistiken visar att spelbolagen lagt över 30 % mer på marknadsföring i år jämfört med samma period 2017. Totalt har spelbolagen köpt mediautrymme för 5.1 miljarder kronor under 2018 års 9 första månader. 

Kindred i topp

Allra mest vad gäller annonsering ökar Kindred Group, med varumärken som Unibet och Maria Casino. Företaget har ökat sina medieinvesteringar med 264 miljoner kronor till totalt 607 miljoner kronor brutto. Hela 67 procent, det vill säga 405 miljoner kronor brutto, av Kindreds medieköp läggs i tv. Detta gör Kindred till ohotad etta i sammanhanget. 

Svenska Spel tvåa

Det statligt ägda spelbolaget: Svenska Spel är tvåa på dagensmedias lista över spelbolag som annonserar mest i Sverige. Svenska Spel la ca 362 miljoner kronor på mediautrymme under perioden, en ökning med ca 17 % jämfört med året innan. 

Under vecka 46 kommer Dagens Media presentera hela listan. Håll gärna utkik! 


SveaCasino.se