Ny lag om spelreklam i Sverige att vänta?

Enligt myndigheter och regeringen har barriären för den svenska spelreklamen brustit helt. I väntan på nya regler flödar spelreklamen allt mer fritt i svenska tidningar och reklamradiostationer, på tvärs med svensk lagstiftning. Så frågan är vilka åtgärder som den svenska regeringen kommer att ta?

EU sätter käppar i hjulet

Den största anledningen till att Sverige inte fått bukt med den eskalerande spelreklamen är EU. Det svenska främjandeförbudet som finns har nämligen dömts ut av EU-domstolen. Den som annonserar i Sverige kan inte straffas, säger Per Hultengård, chefsjurist på Tidningsutgivarna.

De utländska spelbolagen och annonskanalerna gillar förstås inte det statliga spelmonopolet och har pekat på att reglerna kring spelreklamen strider mot EU-rätten. Därför har svenska medier inte sagt nej till spelreklam från utländska aktörer i tv.

Är spelreklam bara negativt?

Men frågan är om spelreklamen bara är negativ vilket man försöker få det att låta som från regeringshåll? Sett till de kommersiella svenska kanalerna så är spelreklamen i mångt och mycket livsnödvändiga då dessa under de senaste åren hjälpt till att fylla på de sinande annonsintäkterna hos dessa kanaler. I takt med att annonsmarknaden för tv-reklam minskar (minus en kvarts miljard under 2015 enligt Institutet för reklam- och mediestatistik) har spelbolagens investeringar från spelbolagen blivit en allt större del av totalintäkterna hos de svenska kommersiella tv-kanalerna. Idag står spelbolagen som annonsörsgrupp för en tiondel av all köpt tv-reklam i Sverige. Så frågan är vad som skulle ske med dessa tv-kanaler om spelreklamen skulle stoppas?

Regeringen vill ändra lagen

Den sittande Regeringens målsättning är klar: Syftet är att staten ska återta kontrollen över den svenska spelmarknaden, säger spelminister: Shekarabi. Frågan är bara om och när detta skulle kunna ske?

 

 

 


SveaCasino.se