sveacasino.se

NetEnt fortsätter att tappa mark i Sverige

Spelleverantören NetEnt har presenterat sin ekonomiska rapport för det andra kvartalet 2019.
Den redovisar ett intäktstapp på 4,1 procent jämfört med förra året.
"Andra kvartalet präglades av en fortsatt svag utveckling i de nordiska länderna och då särskilt i Sverige, där vi haft färre spelare och lägre intäkter per spelare sedan den nya regleringen introducerades vid årsskiftet", konstaterar NetEnts VD Therese Hillman i ett pressmeddelande.

Omställningen till den nya spellagen med licenssystem i Sverige har inneburit att många spelbolag minskat sina intäkter rejält under de första månaderna av 2019. Detsamma gäller uppenbarligen även företagen som utvecklar casinospelen. När exempelvis den Stockholms-baserade spelleverantören NetEnt – som bl.a. ligger bakom klassiska titlar som Starburst, Gonzo's Quest och Jack and the Beanstalk – under fredagen släppte sin ekonomiska rapport för det andra kvartalet framgår att bolaget minskade sina intäkter från 437 miljoner kronor till 419 miljoner jämfört med föregående år. 

Även rörelseresultatet minskade

Rörelseresultatet före avskrivningar var 201 miljoner kronor – en miljon sämre än i fjol – medan rörelseresultatet föll ned till 130 miljoner kronor, vilket motsvarar en marginal på 31 procent. 
"Intäkterna under andra kvartalet minskade med 4,1 procent (-6,6 procent i euro) jämfört med andra kvartalet föregående år. Utvecklingen liknar den som vi såg under det första kvartalet, med en svag utveckling i de nordiska länderna och då särskilt i Sverige där vi haft färre spelare och lägre intäkter per spelare sedan den nya regleringen introducerades vid årsskiftet", skriver NetEnts VD och koncernchef Therese Hillman i rapporten.

Nysläppta Narcos Slot en succé

Utanför Sverige var dock utvecklingen desto mer positiv. På de övriga 22 reglerade marknaderna som NetEnt verkar inom växte intäkterna med i genomsnitt 1,7 procent i euro under det andra kvartalet, mycket tack vare en positiv utveckling i USA (New Jersey), Östeuropa, Spanien och Portugal. Även antalet spel har ökat i omfattning. Från förra årets 20 nya spel har NetEnt hittills i år redan släppt tolv nya titlar och företagets plan är fortsatt att lansera 30-35 nya spel totalt för 2019. Inte alldeles överraskande är Narcos – spelet som handlar om knarkkungen Pablo Escobar från den populära TV-serien med samma namn – den av NetEnts sju nya spelautomater som så här långt varit mest framgångsrik.
"Narcos är vår intäktsmässigt bästa spellansering under 2019 och även Dead or Alive 2 har visat en fin utveckling över hela kundnätverket", skriver Hillman.

Fokus på långsiktiga investeringar

Trots den svaga ekonomiska utvecklingen under det första halvåret ser Therese Hillman positivt på framtden. Fokus nu ligger på långsiktiga satsningar för tillväxt. 
"De stora förändringarna i branschen ger oss möjligheter att stärka vår position på alla våra marknader. Genom vår strategi med fortsatta investeringar i ökad spelproduktion, en teknisk plattform med breddat tjänsteutbud samt Live Casino, har vi – i kraft av vårt varumärke, vår globala distribution och våra kundrelationer – goda förutsättningar att försvara och på sikt öka våra marknadsandelar inom onlinekasino", avslutar Hillman.