Spelmarknadsföring i Sverige

Spelbranschen efterfrågar precisering av måttfullhetsbegreppet

Ordet "måttfullhet" inom spelmarknadsföringen i Sverige har väckt både frågetecken, frustration och upprördhet bland många. Spelbranschen efterfrågar tydlighet och precision från myndigheterna medan Konsumentverket menar att branschorganisationerna ägnar sig åt bortförklaringar. 

Debatten går het kring spelmarknadsföringen som ska präglas av måttfullhet. Kravet tydliggjordes i och med den nya spellagen sedan den 1 januari i år men infördes redan i lotterilagen i januari 2017.
- Diskussionen kring reklamen har faktiskt inte ett dyft med omregleringen att göra utan en lagstiftning som gällt i över två år. Vid det här laget borde vi definitivt ha ett antal prejudicerande domar som visar vad måttfull marknadsföring är, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare på Branschföreningen för onlinespel (Bos) till affärstidningen Resumé.

Saknar praxis om vad som är måttfullt

Bos och Spelbranschens riksorganisation (Sper) ställer sig kritiska till att Konsumentverket inte drivit fram praxis om vad som är måttfull spelreklam.
- Vi hade hoppats att Konsumentverket och Spelinspektionen hade jobbat fram en praxis om måttfullhetskravet redan innan omregleringen, säger Jenny Nilzon, vd på Sper.
Andreas Prochazka, enhetschef vid Konsumentverket, menar att spelbranschen, likväl som Konsumentverket, vet vad måttfullhet innebär.
- Det är för enkelt att påstå att måttfullhetskravet skulle ha varit tydligare om Konsumentverket gjort mer. Det man kan göra som spelbolag är att antingen lägga sig på den säkra sidan för vad mållfullhet är, eller utmana gränsen, menar han.

Rättsliga möjligheter och verktyg

Anledningen till att det inte kommit mer prejudicerade domar, trots att kravet på måttfullhet funnits i över två år, har enligt Andreas Prochazka att göra med att man varit inne i en lagstiftningsprocess. Han tar upp exemplet att de stämde Ninja Casinons ägarbolag 2018 och att man kunde gjort det tidigare men att det då inte hade varit genomtänkt.
- Omregleringen av marknaden pågick och det fanns en osäkerhet i om måttfullhetskravet skulle förändras. Om en dom hade kommit och måttfullhetskravet hade förändrats hade den domen varit obsolet.
Det hade då enligt honom varit vårdslöst att driva rättsliga fall med skattebetalarnas pengar.
En annan anledning till att det inte funnits fler prejudicerade domar är enligt Andreas Prochazka att spelmarknaden innan omregleringen haft juridiska problem med verkställighet.
- Bolagen har i många fall befunnit sig på Malta. I och med den nya spellagen så har vi nu mer rättsliga möjligheter och verktyg, säger han.

Krav på tillsyn

Civilminister Ardalan Shekarabi (s) har gett spelbolagen till den sista mars att förändra den alltmer aggressiva och omfattande spelmarknadsföringen och Konsumentverket och Spelinspektionen har fått i uppdrag att utöva effektiv tillsyn och få bukt med den tilltagande marknadsföringen och ska i september rapportera in resultatet av arbetet.
De skärpta kraven på tillsyn gäller som sagt även Spelinspektionen som tillsammans med Konsumentverket utgör spelmarknadens tillsynsmyndigheter. Enligt Camilla Rosenberg som är generaldirektör på Spelinspektionen, så faller själva tillsynen av måttfullhetsbegreppet mer på konsumentverket som även handhar den delen inom andra branscher.
- När det däremot gäller mängden spelreklam finns inga verktyg eller lagregler för oss att reglera det, utan vår tilsyn kommer att gälla innehållet. Vi kommer framöver att förtydliga mellan oss och Konsumentverket vilka tillsynsärenden på spelmarknaden som kommer vara ett fall för respektive myndighet, säger hon.


SveaCasino.se