Cherrys expert om nyckeln till goda kundrelationer: "Vill säkerställa att spelarna inte blir uttråkade"

Sveacasino.se interviews Ismael at Cherry Casino 

Nyckeln till ett framgångsrikt onlinecasino kan vara många.
Men en sak är i alla fall de flesta vara överens om: Nöjda kunder är en absolut förutsättning för succé.
– I grund och botten handlar det om att kunna förstå hur casinot fungerar för att säkerställa att spelarna är trogna och inte blir uttråkade, säger Ismael Diagne, Head of Customer Relation Management på Cherry Casino.

Vad vore egentligen ett onlinecasino utan kunder? Bara blotta tanken känns nästan lite för bisarr att kunna se framför sig, men förmodligen skulle ett sådant casino knappt existera, eller åtminstone inte bli särskilt långlivad. Orsaken till varför ett casino på nätet ibland inte lyckas fullt ut kan naturligtvis variera kraftigt – till stor del beroende på vem man frågar. En del tycker kanske att spelutbudet är kasst, andra klagar på en närmast undermålig livechatt medan vissa tenderar att få huvudvärk av den spretiga grafiken och väljer därför istället att söka sig till en annan casinoaktör.

"Vill hålla spelarna kvar på casinot"

En person som arbetar dagligen med att utvärdera och analysera vad spelare tycker om sin spelupplevelse inne på casinot är 42-årige Ismael Diagne på Cherry Casino. Ismael – med rötter i Senegal, Frankrike och England – arbetar sedan ungefär tre år tillbaka som högste chef inom CRM från "körsbärets" huvudkontor på Malta där relationen till kunderna ständigt prioriteras.
– Huvudsakligen syftar min roll på de aktiviteter som görs bakom kulisserna för att hålla spelarna kvar inne på casinot, förklarar han innan han utvecklar resonnemanget:
– Om någon till exempel vill ha ett spel registrerat på mobilen kommer jag in i bilden. Jag arbetar också med att utforma olika kampanjer och erbjudanden där det i grund och botten handlar om att kunna förstå hur casinot fungerar, både dess för- och nackdelar, för att säkerställa att spelarna är trogna och inte blir uttråkade.

En bransch i ständig förändring

När SveaCasino ber Ismael att beskriva en "typisk arbetsdag" menar han att en sådan inte existerar.
– Det ser olika ut varje dag. Oftast försöker jag arbeta med de frågor som är viktigast för stunden. Till exempel lägger jag ofta tid på att prata med olika avdelningar eftersom CRM är väldigt mycket av en interaktiv process. Det handlar ju inte bara om kommunikationen till spelarna utan också om att jobba nära kundtjänst, casinoledning, produkter, spel, betalningar och så vidare. Det är en kombination, säger han.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är nog framförallt den ständiga förändringen som pågår i branschen. Det står aldrig stilla! Jag har även förmånen att omges av väldigt smarta människor som är hängivna sina arbetsuppgifter och vill skapa något speciellt. Det är verkligen något jag uppskattar och som jag tror är lite unikt med Cherry.

Fotboll och båtparty

En anställning på Cherry Casino innefattar dock mer än hårt jobb bakom en datorskärm på ett kontor. Ismael berättar att företaget med jämna mellanrum anordnar olika sociala aktiviteter för att stärka gruppdynamiken ytterligare.
– Vi gör allt från att spela fotboll på onsdagar till att ha båtparty på lördagar. Sedan finns det annat folk på kontoret, bland annat mig själv, som älskar musik. Ibland är vi ett gäng som går hem till någons hus där vi äter en bit mat, dricker vin och spelar musik. Jag anser att vi har den rätta balasen mellan sociala aktiviteter och jobb.

"Skandinaver har det i sitt DNA..."

Hur skulle du beskriva arbetsmiljön på Cherry Casino?
– Det är ganska öppet, vilket är bra. Jag tror att skandinaver har det i sitt DNA. Saker och ting kan diskuteras där du både kan hålla med och inte hålla med. Det är en väldigt trivsam miljö att vara i.
Det finns dock speciell en del i arbetet som Ismael mer än gärna hade sluppit.
– Skype-möten! Det är ensamt och onaturligt, ljudet är oftast dåligt och folk dyker upp sent. Jag är en sådan person som föredrar möten ansikte mot ansike, men jag inser såklart ändå att Skype fyller en bra funktion då man knappast kan förvänta att ha sådana möten med kollegor som befinner sig i Sverige och Norge. Men jag gillar det i alla fall inte, konstaterar han.