Spelinspektionen header

Spelinspektionen har bytt logga

Med ett nytt namn kommer också en sprillans ny logga.
När det svenska spelmonopolet ersatts av ett licenssystem har Spelinspektionen ändrat sin grafiska profil för att guida spelkunderna rätt.
– Spelinspektionens nya logotyp ska vara väl synlig hos spelbolag med licens som en symbol för att de är godkända av myndigheten, säger Spelinspektionens kommunikationschef Anders Sims.

Den 1 januari 2019 började en ny spellag att gälla i Sverige. Lagen innebär i korthet att alla spelbolag som vill erbjuda sina tjänster till svenska spelare behöver uppfylla ett antal krav. För att få licens måste man bland annat betala en skatt på 18 procent av sina nettovinster och inte minst förhålla sig till ett antal regler i syftet att begränsa spelmissbruket.

Ansvarig för utfärdandet av licenser är den svenska spelmyndigheten som vid årsskiftet bytte namn från Lotteriinspektionen till Spelinspektionen. Sedan ansökningarna öppnade i början av augusti har i dag cirka 60 bolag och många fler varumärken beviljats licenser vilket betyder att det nu är fritt fram för speljättar som exempelvis Unibet, Betsson och LeoVegas att konkurrera med statliga Svenska Spel och ATG om de svenska spelkunderna. 

Förutom nya regler har Spelinspektionen dessutom lanserat en ny logga för att göra det ännu enklare för kunderna att kunna urskilja vilka spelbolag som erbjuder svensk spellicens.
– Spelinspektionens nya logotyp ska vara väl synlig hos spelbolag med licens, som en symbol för att de är godkända av myndigheten och därmed skyldiga att ta ansvar genom att skydda kunderna från överdrivet spelande, säger kommunikationschefen Anders Sims i ett pressmeddelande.

I skapandet av den nya grafiska profilen har Spelinspektionen tagit hjälp av kommunikationsbyrån Familjen Pangea, som vann upphandlingen gällande uppdraget.
– Vi vill ha en logotyp som är enkel och modern samtidigt som den kommunicerar det ansvar som präglar statlig tillsynsverksamhet. Spelinspektionen ska vara i samtiden men särskilja sig från de kommersiella aktörernas grafiska stil, berättar Sims.