Casino Sverige header

Här är Sveriges största spelannonsörer 2019

Debatten kring spelreklam i Sverige har varit högljudd sedan omregleringen.
Nu har Sifo kommit över siffror på de bolag som lagt mest pengar på spelreklam under det första kvartalet. 

Diskussionen gällande spelreklam och inte minst definitionen av måttfullhetsbegreppet har varit intensiv sedan den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet. Bland annat har civilminister Ardalan Shekarabi (S) ett flertal gånger hotat om ett totalförbud mot spelreklam om inte de bolag som innehar svensk licens tar sitt ansvar och minskar sin marknadsföring.

Speljättarna lade 1,4 miljarder på reklam

Enligt Dagens Media har nu opinionsinstitutet Sifo sammanställt en lista över de bolag som spenderat mest pengar på annonser under tidsperioden januari-mars. Av undersökningen framgår att de tio största spelbolagen i Sverige tillsammans ökade sina reklaminvesteringar med nästan 40 procent att jämföra med förra året, från 1 miljard kronor till 1,4 miljarder under första kvartalet 2019.

Statliga Svenska Spel har ökat mest

Det spelbolag som lagt mest pengar på reklam sedan omregleringen är Cherry, med totalt 317 miljoner kronor, följt av Kindred Group som spenderat 313 miljoner kronor under Q1. På tredje plats återfinns statliga Svenska Spel som har ökat sin marknadsföring med hela 133 procent, från 93 miljoner kronor till 217 miljoner i år, vilket är den klart största ökningen av samtliga licensierade bolag på den svenska marknaden.

LISTA: De fem största spelannonsörerna under Q1

Cherry
2019: 317 miljoner kronor 
Ökning: 5,3 procent

Kindred Group
2019: 313 miljoner kronor
Ökning: 38,5 procent

Svenska Spel
2019: 217 miljoner kronor 
Ökning: 133,7 procent

Global Gaming Malta
2019: 101 miljoner kronor 
Ökning: 6,4 procent

ATG Trav & Galopp
2019: 93 miljoner kronor 
Ökning: 25,3 procent

Källa: Dagens Media