E-Sport Bonus

Stor Guide: Vad är e-sport?

E-sport är förmodligen ett begrepp som vissa av oss känner till medan många kanske inte har en aning om vad det är. Det är trots allt ett ganska modernt fenomen och för den som vill veta mer om allt som har med e-sport att göra så har vi nu tagit fram den här guiden! Här kan du läsa allt om e-sport, vad det innebär, bakgrunden till e-sport, e-sport i Sverige, e-sport betting och en hel del annat. Trevlig lässtund önskar vi på SveaCasino.se!

Så, vad är egentligen e-sport?

E-sport, eller ”elektronisk sport” är ordet för tävlingar/turneringar som man spelar online, på dator eller med spelkonsoler. Egentligen är det helt enkelt ett samlingsnamn för kommersiella tävlingar inom datorspel. Man tävlar mot andra och detta kan ske online men också på exempelvis ett LAN. Sverige anordnar exempelvis ”Dreamhack” varje år – en stor datorspelsfestival som lockar människor från hela världen. En del spel är såklart mer populära än andra och några spel som mer eller mindre blivit synonymer till e-sport är bland annat: Starcraft, Counter Strike och Dota 2. Det sägs att själva begreppet e-sport härstammar från slutet av 1900-talet när det framför allt blev populärt att spela just spelet Starcraft. I dag finns det stora pengar som cirkulerar inom e-sporten eftersom många turneringar och spelare är sponsrade. Det går också att betta på e-sport turneringar och tävlingar och detta gör såklart också att det blir mer pengar i rörelse inom den här världen. Intresset för e-sport växer hela tiden och i dag sänder till och med stora tidningar som Aftonbladet e-sport live kontinuerligt. Men låt oss börja med att kika närmare på e-sportens historia och bakgrund i nästa stycke, för att skapa oss en överblick över fenomenet e-sport!

E-sportens historia

E-sport har faktiskt funnits ett tag även om det är på senare år som det har blivit rejält stort. Att tävla i e-sport började redan med arkadspel där olika lag tävlade mot varandra. 1988 spelades spelet Netrek över internet och tidningen Wired Magazine utnämnde spelet till ”det första onlinesportspelet” eftersom man spelade i lag och olika servrar användes för att lokalisera spelare. Nintendo ordnade ett världsmästerskap 1994 och den första tv-sända e-sportstävlingen arrangerades i Australien och i barnprogrammet A*mazing där två barn spelade Nintendospel mot varandra.

Så som e-sporten ser ut i dag föddes således i Sydkorea i slutet av 1990-talet som ett resultat av den massiva bredbandsexpansionen. Det här ägde rum ungefär samtidigt som Asien hade en stor finanskris. Många blev arbetslösa och i behov av sysselsättning ökade antalet spelare och det var så e-sporten började växa. År 2000 fick Sydkorea ett eget e-sportförbund som lyder under kultur- och idrottsdepartementet och som vi nämnde längre upp var det spelet Starcraft som drev på den här utvecklingen. När finalen i League of Legends spelades 2015 tittade över 30 miljoner personer. När det gäller idrottsvärlden är det bara Super Bowl och finalen i fotbolls VM för herrar som har fler tittare och det här säger egentligen en hel del om hur stort e-sport har blivit.

E-sport Bonus

E-sport – En sport men inte en idrott? Meningarna går isär

Det här med att e-sport är en sport eller en idrott har skapat många debatter och meningarna om detta går isär. Ett tydligt exempel på det här var när Emil ”HeatoN” Christensen, en av Sveriges största e-sportsprofiler, blev klar för tv-programmet ”Mästarnas mästare” 2016. Inom e-sporten jublade man och såg det här som ett stort erkännande av sporten medan många ansåg att Christensen inte hade i tävlingen att göra. Sajten ”KIT” (www.kit.se) har en bra och givande artikel om det här och där förklarar man också varför e-sporten skapar så mycket debatt inom sportvärlden. Exempelvis skriver man såhär i artikeln:

”Det är nämligen skillnad mellan idrott och sport. För att något ska kallas idrott krävs det att aktiviteten innehåller fysisk rörelse som ger motion. Men idrott blir inte sport förrän det blir tävling. Med andra ord: Jogging är idrottande, men inte sport. På samma sätt är inte e-sport en idrott. Idrott och sport är alltså inte med nödvändighet samma sak, även om det ofta är det.”

Länk till artikeln hittar du här.

E-sportens olika spelkategorier

Inom e-sporten så finns det flera olika spelkategorier. Precis som all annan sport så finns det olika regler för varje kategori och olika spel spelas såklart på olika sätt. Några av de främsta spelkategorierna inom e-sport är bland annat dessa, här nedan:

Realtidsstrategi – Starcraft, Starcraft II med mera.

Action Real Time-Strategy (ARTS and Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) – Heroes of the Storm, Infinite Crisis, SMITE, Bloodline Champions, Defens of the Ancients, Dota 2, Heroes of Newerth, League of Legends, World of Warcraft med mera.

First-Person-Shooters (FPS) – Quake Live, Battlefield, Call of Duty, Counter-Strike, Halo: Reach, Overwatch, Rainbow Sic Siege med mera.

Sports and Fighting – FIFA, Tekken 6, Just Dance17, Super Street Fighter IV, Super Smash Brothers Melee, Marvel vs Capcom III med mera.

E-sport Bonus 1

E-Sport i Sverige

I Sverige har e-sport varit populärt från allra första stund även om intresset såklart vuxit allt eftersom sporten har vuxit med åren. Redan 2001 tog Sverige en silvermedalj i Quake i VM och sedan dess har en hel del hänt. Nedan tänkte vi punkta upp händelser och saker som varit betydande för e-sporten i Sverige, helt utan kronologisk ordning.

  • Svenska E-sportsföreningen startade 2008 och arbetar för att e-sport ska bli en del av Riksidrottsförbundet. Till skillnad från Sydkorea räknas inte e-sport som en del av Riksidrottsförbundet i Sverige.
  • Under 2011 bildades BarCraft STHLM – Sveriges första Barcraft, en sportbar för e-sport.
  • Den 18 juli 2012 direktsände SVT finalmatcherna i både Dota 2 och Starcraft II från Dreamhack-turneringen.
  • Aftonbladet livesände Dreamhack Stockholm Invitational den 12 april 2011 och slog sitt tidigare tittarrekord, som var från bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och Daniel 2010.
  • Ordet ”e-sport” kom med i 2013 års lista över nyord.
  • 2015 startades två gymnasieutbildningar med inriktning på e-sport, en i Edsbyn och en i Märsta.
  • I april 2018 skrev DI Digital (www.digital.di.se) att ”tillväxten för svensk och internationell e-sport ser ut att lyfta som en raket den närmsta tiden”. Svenska investerare har helt enkelt börjat rikta blickarna mot e-sporten och det enorma intresse som sporten drar till sig. Enligt DI spås branschen omsätta 6,5 miljarder kronor globalt i slutet av året. (Källa: DI:s artikel).
  • Det finns inga definitiva siffror på hur många svenska ungdomar som e-sportar men i de två spelhobbyförbunden Sverok och Goodgame finns över 100 000 medlemmar som är engagerade i e-sport. Det gör den organiserade e-sporten lika stor som handboll, ishockey och tennis. Detta är alltså bara siffror för den organiserade e-sporten, spontanutförandet av e-sport tros vara mycket större. (Källa: www.esportforalder.se)
  • Sverige är fjärde bäst i världen när det gäller e-sport, räknat i hur mycket turneringspengar svenska lag dragit in, nämligen: 170 miljoner kronor. Det är Kina som kniper förstaplatsen med drygt 470 miljoner kronor. (Källa: www.fz.se)
E-sport Bonus 3

Svenska storspelare inom e-sport

Sverige är välkända världen över för en hel del saker. Ikea, Abba, Zlatan – listan kan såklart göras lång. Faktum är att det också finns flera framgångsrika e-sportare som kommer från Sverige. Inom Starcraft II hör Johan ”Naniwa” Lucchesi och Marcus ”Thorzain” Eklöf bland de bästa i Europa. Båda två har vunnit större internationella turneringar och är bland de 25 främsta i världen vad gäller prispengar.

Inom Counter-Strike är Emil ”HeatoN” Christensen, som vi nämnde längre upp, en av de kändare svenskarna. Han har lagt spelkarriären på hyllen och är numera tränare för det svenska laget Ninjas in Pyjamas.

Svenska Dota 2-laget Alliance är ett av de lag som tjänar mest pengar i sporten. Främsta inkomsten kommer från vinster i stora turneringar.

Jonathan ”Loda” Berg är en svensk professionell Dota 2-spelare och är en av de e-sportspelare som tjänat mest pengar i världen på e-sport.

Gustav ”S4” Magnusson är en annan professionell Dota 2-spelare och han är den svensk som vunnit mest prispengar på e-sport.

Olof Kajbjer är en svensk Counter-Strike-spelare som ligger på femteplats i världen gällande vinstsummor: 5,1 miljoner svenska kronor. (Källa: Wikipedia)

Ludwig Wåhlberg har haft sponsorkontrakt sedan han var 14 år och i dag ligger han på 18:e plats på esportearnings.com:s lista över spelare som tjänat mest pengar på e-sport. Ludwig spelar främst Dota 2 och är uppe i över 15 miljoner kronor i prispengar.

E-sport Betting och Odds

Såhär långt i guiden blir du säkert inte förvånad över att det finns en stor bettingmarknad när det gäller e-sport i dag. Det här är någonting som växer hela tiden och numera finns det flera casinosajter som erbjuder betting och odds på e-sport. Vi har således skrivit en alldeles egen guide om e-sport betting som du mer än gärna får ta och spana in.

Vilka casinon erbjuder betting på e-sport?

Vi har som sagt skrivit en hel separat guide om detta men några av alla casinon eom erbjuder betting på e-sport är bland annat:


LeoVegas Sport 2 000 kr bonus.

Mr Green Sport 5 000 kr omsättningsfri bonus.
Gratisspel

Rizk Odds 1 000 kr bonus.

Unibet Sport 1 000 kr bonus.

Betsson Sport 1 000 kr bonus.
1000 kr riskfritt spel

Bethard Sport 500 kr omsättningsfri bonus.

Pixel.bet Spela utan konto - 10% cashback

Summa summarum

Så, vad ska man egentligen säga såhär, slutligen om e-sport? Vi på SveaCasino.se tycker att e-sport är superspännande och det är verkligen intressant hur snabbt den här sporten har vuxit! Alla de som har sina fördomar om datorspel får nog börja tänka om, uppenbarligen går det att leva på sin e-sport, tio gånger om, om man är riktigt duktig! Det som framför allt gör e-sporten så intressant och spännande är att allt kring e-sport bara blir större och större. Tänk själv, förr var datorspel något du kanske spelade med kompisen hemma i källaren. I dag finns det massor av turneringar, miljontals fans som följer turneringar live, e-sportstjärnor som tjänar lika mycket som fotollsspelare och företag som bokstavligen slåss om att få investera i sporten, i spelare och olika lag. Att förneka e-sport vore som att förneka vilken annan sport som helst som också har tävlingar, fans, investerare och framgångsrika stjärnor.

Vanliga frågor

Vad är e-sport?

E-sport, eller elektroniskt sport, är kortfattat ett ord/begrepp för kommersiella tävlingar inom datorspel. Marknden inom e-sport växer hela tiden och i dag anses Sverige vara ett av världens bästa länder inom e-sport. Sverige hamnar på en fjärde plats när det gäller turneringspengar som svenska spelare dragit in.

Går det att betta på e-sport?

Ja! Det finns i dag mängder av casinon som erbjuder betting och odds på e-sport! LeoVegas, Rizk, Mr Green och Unibet är bara några, för att nämna ett par exempel.

Är e-sport en sport?

Meningarna går isär om detta och det finns vissa som menar att datorspel inte alls är en sport. Men då får man bland annat börja kika på siffror och man får komma ihåg att till exempel League of Legends-finalen 2015 sågs av över 30 miljoner människor. Det är bara Super Bowl och herrarnas VM-final i fotboll som har fler tittare. Det i sig säger en hel del om hur stort e-sport verkligen är. I Sverige är inte e-sport inkluderat i Riksidrottsförbundet, något som skiljer sig mot exempelvis Sydkorea där e-sport är med. Med andra ord skulle man kunna säga att e-sport är en sport i Sydkorea men inte i Sverige. Så enkelt är dock inte svaret och i nuläget får man väl helt enkelt säga att det här är en definitionsfråga som är svår att svara på eftersom beroende på vem du frågar, så lär du få olika svar!


Vanliga söktermer: e-sport, e-sport betting, e-sport odds, vad är e-sport, svenska e-sportare, e-sport i sverige, e-sport fakta, esport, esportare, esport betting, esport odds, fakta esport, vad är esport

 

 


SveaCasino.se