Utlandsbaserade spelbolag lyfter svensk tv

Det har väl knappast gått någon omärkt förbi att det görs en hel del reklam för casino och sports betting i kommersiell svensk tv. Och vad gäller just reklam från utlandsbaserade spelbolag har den kommersiella tv:n blivit allt mer beroende av denna.

Ny statisik visar att annonsmarknaden för tv minskade med mer än en kvarts miljard 2015 enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM). Och siffrorna för 2016 tycks inte se speciellt bra ut de heller.

Det som dock lyfter siffrorna en smula är reklamintäckerna från de utlandsbaserade spelbolagen. I en färsk undersökning från IRM visar det sig att över 10 % av samtliga annonsintäckter kommer från dessa spelbolag. En ökning med 20 % jämfört med samma period i fjol.

Allt mer annonsering på svensk tv

Den graftiga utveckligen beror nästan uteslutande på de utlandsbaserade spelbolagens ökade reklamköp i tv. Tillsammans står dessa för 75 procent av all spelreklam som sänds i tv. Jämfört för två år sedan har dessa bolag nästan fördubblat mängden reklamköp i medieslaget.

Om man bryter ned siffrorna är det Unibet som ligger i topp vad gäller de utländskt baserade aktörerna inom spelbranchen. Faktum är att Unibet gått om Svenska Spel som det spelbolag som annonserar mest i svensk TV just nu.

Ett monopol vore förödande för kommersiell tv

Så vad är då summan av kardemumman? Hur skulle den kommersiella svenska tv:n klara sig utan stöd från de utlandsbaserade spelbolagen? Förmodligen inte speciellt bra. Ett tapp på över 10 % av annonsintäkterna skulle vara förödande för tv-kanalerna vilket i sin tur skulle leda till sämre utbud och i värsta fall kanske konkurs.

Ett svenskt spelmonopol som en del politiska partier förespråkat vore med andra ord förödande för den svenska kommersiella tv:n.