Priffe

Priffe är det svenska kortspelet som egentligen härstammar från Ryssland. I Priffe spelar man fyra stycken i två lag. Det gäller att ta så många stick som möjligt tillsammans med sin lagkamrat, utom i det som kallas nollsticket – där ska man ta så få stick som möjligt.

Fakta och regler

I Priffe har man 52 kort, ingen joker. Samtliga kort ska delas ut till de fyra spelarna och det innebär att alla kommer ha 13 kort vardera. Essen är värda mest och tvåorna lägst. Rangordningen i färg är hjärter, ruter, spader och klöver. I Priffe är man två lag, två spelare i varje. Tillsammans med sin lagkamrat handlar spelet om att ta så många stick som möjligt förutom i nollspelet där ni ska ta så få stick som möjligt.

Så spelar du Priffe

Innan spelet börjar så ska en budgivning genomföras. I budgivningen existerar sex spelbara bud och pass. Buden kallas för “spel", “noll, “hjärter", “ruter", “spader" och “klöver". Det högsta budet är spel och det är också det svåraste att ta hem – detta eftersom det inte finns någon trumf. Därefter kommer noll i svårighetsgrad och där gäller det att ta så få stick som möjligt. Inte heller här existerar någon trumf.

I hjärter vill man spela med hjärter som trumf och i ruter är det ruter som är trumf. Spader och klöver är så kallade upplysningsbud och de används endast i förhand och andra hand när spelarna vill tala om för sina medspelare att de har schyssta kort och att det kanske skulle kunna vara möjligt att bjuda “spel". Klöver innebär lite sämre kort än om budet är spader. När du inte har något speciellt att tillföra tar du till “pass". I budgivningen måste det följande budet alltid vara högre än det tidigare.

Alla spelare får buda en gång var och det är det sista budet som ska spelas, om det inte är pass vill säga. Däremot om det är spader eller klöver som är det sista budet så blir det något som kallas tvångsnoli och då ser man det som om det bjudits rundpass. Hur vinner just erat lag då? Ett stick som är över sex kallas för trick i spel och trumfbud. Ett stick som är under sex kallas för ett trick vid pass eller tvångsnoli. Ni får tio poäng för varje trick som du och din lagkamrat tar, eller inte tar i “noll". Är det så att du och din lagkamrat har lämnat slutbudet och inte går hem så får istället det andra laget 20 poäng istället för 10 poäng per trick.

Det lag som får mer än 30 poäng i en spelomgång gör en så kallad “Utgång" och får då extra poäng för det. Om ett lag skaffar sig 30 poäng på det här sätter en gång till får de extra poäng även för en andra utgång. Men är det så att ni bara får till exempel 10 poäng i en omgång så antecknas dessa och räknas som en början på en Utgång. Poängtabellen ser ut som följande: Varje trick = 10 poäng, varje straff = 20 poäng, Utgång = 10 poäng, Andra Utgång = 20 poäng, Lillslam (6 trick) = 10 poäng extra, Storlam (7 trick) = 20 poäng extra. Men vem är det då som vinner?

Man kan välja innan man sätter igång och spelar om man till exempel vill köra med en maxgräns för poängen och att det lag som först når den, vinner. Man kan också bestämma hur många spelomgångar man ska köra och att det lag som har mest poäng när omgångarna är slut vinner. Vill man så kan man ju köra med insatser också, det är något man bestämmer själv!